Suomalainen
herätys ei ole kovin suomalaista. Kaikissa vaiheissaan herätyskristillisyys on
toiminut Euroopan keskusten uskonnollisten virtausten heijasteena. Mitä
vilkkaampaa on kansainvälinen vuorovaikutus, sitä vähemmän mitkään hengelliset
innovaatiot ovat paikallisia. Tämän päivän herätyskristillisyyden voi
käynnistää avaamalla television herätyskanavan.
Herätys on
ollut laajempi ilmiö kuin herätysliikkeet. Liikkeiden tarkoitus on ollut
levittää näkemyksiään itseään laajemmalle yleisölle, ja siinä ne ovat
onnistuneet. Herätyskristillisyyden kolmesataavuotinen ohjelmanjulistus on
mennyt perille, ja tavallinen seurakuntaelämä on viimeisinä vuosikymmeninä
ollut herätyskristillistä.Pietistinen ajatus henkilökohtaisesta kääntymisestä
ja uskosta on läpäissyt kaiken kirkon työn rippikoululeireistä siunauspuheisiin
ja paikallislehtien hartauskirjoituksiin. Seurakunnissa voidaan järjestää
torikokouksia, gospelkonsertteja ja katulähetysiltoja sekä puhua kielillä
rukousillassa ilman, että minkään järjestön työntekijä on paikalla kirjaamassa
tapahtunutta tilastoihinsa.
Herätyskristillisyys
on vaikuttanut myös yleiseen suomalaiseen elämänmuotoon ja ajattelutapoihin.
Suomalaiset erottavat uskon ja arkielämän aivan kuten jo pietismi on opettanut.
Uskonto on privatisoidulla vyöhykkeellä, niin kuin herätysliikkeiden puheet
henkilökohtaisesta uskosta ovat alleviivanneet.
Teemu
Kakkuri: Suomalainen herätys. Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista
Nokia-missioon. Kirjapaja, 2014.
……………………………….
Olen aina
ihmetellyt suomalaisten intoa olla oikeassa. Tämä ilmiö näkyy varsin selvänä
erilaisten herätysliikkeiden sulkeutuneisuudessa ja paikallisuudessa. Vain
heillä on taivaan portin avaimet, muut joutuvat helvettiin. Taivaassa sitten tietenkin
puhutaan suomea…? Koskaan minua ei pitkien Saksan vuosieni aikana kukaan
koettanut käännyttää yhtään mihinkään, mutta annapa olla kun muutin takaisin
Suomeen. Olin jo nuorena päättänyt, että en liity mihinkään huuhaa-ryhmään,
ihan sillä perusteella, että Raamatussa Paavali sanoo: ”Pysy sinä siinä minkä
olet hyväksi havainnut.” Pidin hyvänä omaa luterilaisuuttani ja sillä selvä.
Pääsin
käännyttämisestä eroon muuttamalla pois Suomesta. Toki Saksassakin on kaikkea
tätä ja tiedän eri ihmisten kertomuksista, miten vaikeaa on ollut olla ”erilainen”.
Esimerkiksi katolisessa Saarlandissa anoppini ja appeni menivät naimisiin vain
siksi, että olivat niitä ainoita harvinaisia evankelisia koko maakunnassa. Katoliset
lisäksi vaativat tulokkaan kääntymisen katoliseksi, ja niinpä exäni kummisetä
kääntyi katoliseksi, kun meni katolisen kanssa naimisiin. Mahdollisesti
kuitenkin moninaisuus ja erilaisuuden tavallisuus on tehnyt ihmisistä
suvaitsevaisia. Tottahan on, että mitä vähemmän jotain jossain on, sitä enemmän
sitä epäillään. Hyvä esimerkki siitä on tiettyjen perussuomalaisten
maahanmuuttovastaisuus, joka maahanmuuttokriittisyydeksi on naamioitu.
On siis toki
myös ”vapaita” ryhmiä sielläkin. Sana ”vapaa” on pakko laittaa
lainausmerkkeihin, sillä käytännössä ”vapaat” ovat niitä kaikkein vähiten
vapaita. Minua ei kuitenkaan yhtään miltään taholta ikinä painostettu
mihinkään, enkä muista nähneeni suurimuotoisia herätyskokouksia telttoineen tai
tulipalosaarnaajineen missään. Toki saattaa olla, että olen elänyt pussissa,
vaikkakin asuin kolmessa eri osavaltiossa viidellä eri paikkakunnalla ja työni
puolesta olin jatkuvasti liikenteessä ympäri Keski-Eurooppaa.
Huvittavaa
on monien suomalaisten herätysliikkeiden lietsoma rasismi muualta tulleita,
muuta suuntaa tai uskontoa edustavia kohtaan. Eivät rassukat itse lainkaan
huomaa, että – kuten yllä olevasta kirjan sitaatista käy ilmi – ovat saaneet
vaikutteensa juuri kansainvälisyydestä.
Herätysliikeiden vaiheita.
"Kalajoen käräjät" Willi Lakeus -teatterin esittämänä Kalajoella kesällä 2014.
"Kalajoen käräjät" Willi Lakeus -teatterin esittämänä Kalajoella kesällä 2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti