Mielenkiintoinen, minulle
uusi pointti oli fb-keskustelussa esiin tullut se, että saksalaiset säästävät tuomalla ateriat valmiina pöytään... kun ei saakaan rohmuta noutopöydästä,
kuten saa tehdä Suomessa. Saksassahan on vaikeaa löytää ravintolaa, jossa ei tarjoiltaisi pöytiin. ...Sitkeässä istuu joidenkin mielissä Saksa-viha.
Itsepalveluun syynä on länsimaissa
kustannusten nouseminen, joten näin säästyy henkilökunnan palkka. Saattaa myös
säästyä aikaa, jos on kyse rutiinitoiminnasta, mutta kun rautakaupassa pitää
itse palvella itseään, saattaakin mennä enemmän aikaa…
Itsepalvelun seuraus on se,
että asiakkaat tekevät – eivät aina vapaaehtoisesti ja yleensä palkatta – sen työn,
mitä palveluyritykset aiemmin tekivät heidän puolestaan. Me pidämme siis nykyisin
itsestään selvänä, että meidän oletetaan tekevän ne työt, mitä emme oikein
hyvin osaa. Asiakkaista tulee ihan huomaamatta palkattomia työntekijöitä. Jos
suosii itsepalvelua, ei ehkä huomaa ryhtyneensä ilmaiseksi pankkivirkailijaksi,
lipunmyyjäksi, huoltoaseman työntekijäksi ym. eikä sitä, että on tullut samalla
vähentäneeksi näiden alojen työpaikkoja.
Maailman ensimmäisen itsepalvelumyymälän
avasi Charles Saunders Yhdysvalloissa vuonna 1916. Suomessa
itsepalvelukulttuurin kehitys lähti liikkeelle vuonna 1948, jolloin Ouluun
avattiin ensimmäinen itsepalvelumyymälä. Sitä kuvaavaksi sanaksi vakiintui
valintamyymälä, koska itsepalvelu istui huonosti suomalaisten suuhun. Ranskassa
70-luvulla pisti silmääni uusi sana ”libre service” – eli vapaa palvelu, joka
oli siellä maalla tuolloin uusi asia.
Itsepalvelukulttuureissa on eroja. Pohjoismaiden
ulkopuolella kahvilaherkut ja ruoka-annokset saa yhä edelleen todennäköisemmin
pöytiin tarjoiltuna. Sen verran ulkomaalainen olen, että en pidä suomalaisista
lounasravintoloista. Kätevää – ehkä. Itse haet, itse maksat, itse viet astiat
pois ja vieläpä lajittelet ne. Vaan jos kerran tarjoilija kuitenkin hakee astiat
sitten sivupöydältä tai telineestä – miksei hae suoraan pöydästä? Odotan sitä
päivää, jolloin pitää myös itse tiskata…
Absurdia on myös se, kuinka
itsepalveluun siirtymistä perustellaan säästöillä, mutta samaan aikaan
tietotekniikkakulut vain kasvavat.
Buffettiateriat ovat Suomessa yleisiä myös
juhlissa. Minusta sellainen on epäkohteliasta. Mutta säästäähän se juhlan
järjestäjän rahoja… vai? Sillä tarjoilijat siitä huolimatta hyörivät ihan kuin
ennenkin! Ja tuleehan liikuntaa, ei vain syömistä.
Ruoka ravintolassa on Saksassa halvempaa kuin
Suomessa huolimatta siitä, että ravintolassa ei tarvitse itse palvella itseään.
Se siitä säästämisestä.
”Kehityksessä on kyse siitä, että ihmiset
sekä haluavat yhä enemmän hoitaa päivittäiset asiansa itse että siitä, että
vastuuta palvelun onnistumisesta on jatkuvasti sysätty enemmän kuluttajille”,
aihetta tutkineet Kai Eriksson ja Helena Tuorila kertovat.
”Kyse on kuitenkin myös yhteiskunnallisten
arvojen kovenemisesta. Itsepalvelu näyttääkin vauhdittuvan, mitä huonommaksi
maailmantalouden tilanne muuttuu. Palveluiden automatisoituminen ja ennen
kaikkea niiden verkkoistuminen asettavat kuluttajia myös eriarvoiseen asemaan.
Huonoimmassa asemassa ovat ne, joilla ei ole mahdollisuutta pitää tietoteknisiä
laitteitaan ajan tasalla.”
”Itsepalvelun muuttuessa palvelujen tuotannon
standardiksi henkilökohtaisesta palvelusta tulee luksusta ja erioikeus sitä
haluaville henkilöille: itsepalvelusta tulee massojen käytäntö, kun taas
varakkaat voivat käyttää henkilökohtaista palvelua”, Eriksson ja Tuorila
huomauttavat.
Itsepalvelu sopii hyvin suomalaiseen
kulttuuriin. Suomalaisten ihanne on olla mahdollisimman kaukana toisista
ihmisistä, eikä toisia saa vaivata. Se näkyy muun muassa siinä, että etäisyys toiseen ihmiseen
keskusteltaessa on muun Keski- ja Etelä-Euroopan mielestä epämiellyttävän pitkä
ja että suomalainen ihanne on antaa toisen puhua asiansa loppuun, ennen kuin
kommentoi. Eikä missään tapauksessa saa mennä häiritsemään toista ihmistä
esimerkiksi tervehtimällä häntä, jos ei tunne ennestään. Muissa maissa tämä kaikki
koetaan epäkohteliaisuutena – siis selkosuomeksi sanottuna metsäläisyytenä ;-)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti