Saksassa joka toinen ei läpäise ajokortin teoriakoetta. Psykologian professori Florian Beckerillä on karu teoria: syynä eivät ole ulkoiset olosuhteet, vaan nuorten suorituskyvyn huolestuttava heikkeneminen.
Huolestuttavia tietoja nuorten ajokorttikoetuloksista: Noin 50 prosenttia ei enää ymmärrä teoriaa ja reputtaa. Näin voi käydä kenelle tahansa ajoittain. Mutta 50 prosenttia? Uusi negatiivinen ennätys. Beckeristä se on osoitus siitä, mitä me psykologit kutsumme vakaviksi "kognitiivisiksi vajeiksi". Tarkemmin sanottuna: alhainen älykkyysosamäärä, typeryys. Ja itsekurin puute.
Eikä hän usko tavanomaisia selityksiä:
- "Se on autokoulujen vika, he selittävät liian huonosti!"
- "Kaikki on muuttunut niin monimutkaiseksi, nyt on olemassa sähkömoottorikelkkoja!"
- "Ahne katsastuslaitos! He haluavat vain rikastua sillä."
Lisäksi teoriakokeet ovat saatavilla 12 kielellä, joten kielitaidon puute ei ole selitys.
Olkaamme rehellisiä: teoriakoe on puhtaasti oppimistesti. Istu alas, opettele, tule kuulustelluksi, istu taas alas, jatka oppimista... kunnes osaat sen. Kyllä, suuri osa siitä voi tuntua "kaukana käytännöstä", epäkiinnostavalta ja tylsältä. Mutta se on hallittava. Hyvin samanlaista kuin mitä tapahtuu suurelta osin koulussa.
Hälyttäviä tietoja saksalaislasten suorituskyvystä
Valitettavasti se, että lapset yhä useammin epäonnistuvat teoriakokeissa, sopii surulliseen kuvioon, joka liittyy eri lähteistä saataviin lasten suorituksia koskeviin tietoihin.
- Noin 25 prosenttia lapsista ei osaa lukea eikä kirjoittaa kunnolla peruskoulun jälkeen. (IGLU:n tutkimus). Yhä useammat pääsevät kuitenkin edelleen lukioon.
- Suoritukset matematiikassa, luonnontieteissä ja lukemisessa ovat laskeneet yli 10 vuoden ajan (PISA-tutkimus).
- Jotta lapset eivät kehittyisi, kaikkia standardeja on laskettu yhä alemmas. Arvosanat paranevat ja paranevat - huolimatta objektiivisesti heikentyneistä suorituksista. Tämän seurauksena noin 30 prosenttia lapsista saa nyt valtakunnallisesti ylioppilastutkinnon.
- Parhaana oleminen tai jopa voittaminen on nyt paheksuttavaa, ja sellainen poistetaan järjestelmällisesti. Esimerkkinä voidaan mainita kilpailu peruskoulujen kansallisissa nuorten peleissä.
- Yhä useammat raportit kentältä täydentävät kuvaa: lapset tulevat myöhässä, eivät enää tee läksyjään, saapuvat kouluun ilman aamiaista, koska huoltajien on liian uuvuttavaa lähteä aamulla ulos, välinpitämättömät ja passiiviset vanhemmat, sääntöjen puute ja väkivalta. Rehtorit, jotka vastustavat tätä ja vaativat kuria, raportoivat poliittisesta painostuksesta.
Lähde: Focus online
*****************************************************
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti