keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Suuri muutos opettajan työhön?


"Suuri muutos opettajan työhön

Perusopetuksen seitsemää laaja-alaista osaamistavoitetta toteutetaan kaikissa oppiaineissa ja kaikilla vuosiluokilla. Tavoitteiden sisältö määritellään opsissa tarkemmin. 

1.       Ajattelu ja oppimaan oppiminen
2.       Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
3.       Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
4.       Monilukutaito
5.       Tieto- ja viestintätekniikan osaaminen
6.       Työelämätaidot ja yrittäjyys
7.       Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden
       rakentaminen"


               Opetussuunnitelmat, 2014


Jaahas. Minä kysyn: mikä tässä sitten on se uudistus ja mikä on se suuri muutos? Eikö tämä ole itsestään selvää ja jokaisen vastuuntuntoisen opettajan opetusohjelmassa ilman muuta? Vai ovatko opettajat täyshölmöjä nukkeja? Ei kai sentään. Tai kaiketi ovat, sillä mitä suomalaiset koulut tuottavatkaan: pelokkaita, viranomaisuskollisia, milloin minnekin rähmällään olevia ja johdettavissa olevia kansalaisia. Siinä ei paljon lukutaito auta, jos ei ymmärrä lukemaansa. 

Ei se Saksan koulusysteemi niin huono ollutkaan. Mikä maa Euroopassa menestyy? Haloo Suomi, herää jo!

2 kommenttia:

  1. Käyn usein lukemassa tätä blogia. Ihan loputon aarreaitta! Erityisesti olen tykännyt maahanmuuttoa koskevista kirjoituksista. Kiitos mielenkiintoisista teksteistä. (Ja kyllä, huomaan kyllä, että en nyt lainkaan kommentoi tätä kyseistä tekstiä. Halusin kuitenkin antaa vihdoin palautetta, ja päätin vain sen lykätä tähän uusimpaan tekstiin.) -Ulkosuomalainen Badem-Württembergistä

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentoijalle!

    Maahanmuuttoasiat ovat sydäntäni lähellä, olenhan itsekin ollut sekä mamu että pamu että tumu (maahanmuuttaja, paluumuuttaja, tulomuuttaja) ja tehnyt työtä maahanmuuttajien parissa Suomessa. Ja haluaisin romuttaa väärät käsitykset maahanmuutosta sekä varsinaiset asiavirheet, joita varsinkin H-A täällä Suomessa viljelee.

    Ylläolevaa omaa blogiani koskien: Sen verran paljon olen opettanut ja kouluttanut, että ymmärrän opetusasioista jotain. Olin mukana myös työryhmässä (joskin nimeni on muuttunut sen jälkeen), joka teki Saksan suomalaisten kielikoulujen opetussuunnitelmat.
    http://www.rengas.de/fileadmin/user_upload/kielikoulut/Opetussuunnitelma_2000.pdf
    Aloitin jo silloin, kun koko oppiainetta "suomi toisena tai vieraana kielenä" ei ollut olemassakaan. Nyt sitten en pääse opettajaksi Suomessa, koska minulta puuttuu pedagoginen paperi...
    Hyvää työtä olette ex-kollegat tehneet;
    erityisesti haluan mainita Maila Eichhornin, Päivi Piatkowskin ja Päivi Kieselbachin.

    VastaaPoista