FACTOR 10 INSTITUTE
GERMANY
Teplitzer Strasse 19
Am Roseneck
14193 BERLIN
Tel +49 30 897 847 50
Berliini, elokuussa 2013
Sähköauto on vihreä valhe
R. Klüting, F. Schmidt-Bleek
R. Klüting, F. Schmidt-Bleek
Yksityisautoilulle annetaan arvo, jolla ei sinänsä ole mitään tekemistä järkevän käytön kanssa. Siis ei ostajan järkevän käytön. Toinen, ajankohtainen esimerkki ovat sähköautolle asetetut innostuneet odotukset. On tosin olemassa niitäkin, jotka sanovat, että sähköä tuotetaan myös ilmastolle vahingollisia hiilidioksidia tuottaen ja että Saksassa nykyisin eri tavoin tuotettavan energia takia, johon yhä kuuluu paljon hiiltä ja kaasua, niin että ei sähköautoista muutenkaan olisi ilmastolle paljonkaan hyötyä. Periaatteessa oikein. Mutta kuten niin usein, kun ilmastonsuojelua tarkastellaan muusta erillään, vain osatotuus.
Se tosiasia, että paljon
kehuttu sähköauto vahingoittaa ilmastoa vielä enemmän kuin bensiini- ja
dieselkäyttöinen auto ja että siksi sitä ei voi suositella niin kuin väitetään,
johtuu muun muassa siitä, että tarvitaan muutamia harvinaisia metalleja ja
suuria määriä painavaa hiilijalanjälkeä kantavaa kuparia. Lisäksi akut, joiden
hiilijalanjälkeä ei ole vielä laskettu ja joiden elinkaarta ei ole vielä
tarpeeksi tunneta. Se, että sähköautosta ei tule päästöjä ja että toki
sellainen on kaupunkialueiden ilmalle etu, on myös kaupungissa asuvien ihmisten
terveydelle etu, mutta se ei kuitenkaan ole lainkaan etu ympäristölle.
„Tarpeen tyydyttämiseksi täytyy avata uusia resursseja,
joka tulee maksamaan enemmän kuin tähän asti. Se tulee varmasti vaikuttamaan
kuparin hintaan.” Yksi mahdollisuus
säästää resursseja on tietenkin lisätä uusiokäyttöä. Kuparin voi hyvin ja
hyvälaatuisena käyttää uudelleen. Saksassa kierrätetäänkin kuparista jo 56
prosenttia, maailmanlaajuisesti 34,8 prosenttia.
ISI-tutkijat siteeraavat vuoden 2006 arvioita,
joiden mukaan varannoissa ja ympäristössä on maailmanlaajuisesti 400 miljoonaa
tonnia kupasia; sen lisäksi on 330 miljoonaa tonnia jo käytössä olevissa
tuotteissa. Sitä, miten hyvin näitä voidaan käyttää, ei vielä tiedetä mitään.
On siis pakko löytää uusia kuparivarantoja, joita ei vielä käytetä. Sama koskee
myös lithiumia, ja tämä ei ole ollenkaan hyvä uutinen niille seuduille, joissa
nämä varannot sijaitsevat.
Sitä paitsi on huomatttava,
että bensiini- ja dieselajoneuvoja on ollut olemassa jo noin 120 vuoden ajan. Sillä
tekniikalla toimivien autojen polttoaineen, siis öljyn loppuminen on
nähtävissä, mutta se ei ole mitenkään lähellä. Kun kuparivarannoista on käytetty
vajaa kolmasosa vuoteen 2050 mennessä, siis seuraavan sukupolven aikana,
voidaan no nyt nähdä, että otto- ja dieselmoottoreita korvaamaan sähköautosta
ei ole.
Suurin osa kuparista käytetään tosin tänään jo
ihan muihin tarkoituksiin, ja ISI-tutkimuksen mukaan näin tulee myös
tulevaisuudessa tapahtumaan: noin puolet (51%) maailmanlaajuisista kuparimarkkinoista
vuonna 2006 käytti sähkön siirto (26%), jossa myös tulevaisuudessa tarve tulee
kasvamaan; lisäksi veden saanti (putkistot, liitännät, messinkihanat, 13%) ja
sähkömoottorit (koneet, pumput jne., 12%).
Jo nykyisin – sanovat Fraunhofer-tutkijat –
jokaisessa autossa, myös ilman sähköllä käyvää moottoria, on 25 kiloa kuparia. Miten
suuri kuparin määrä on nykyisissä sähköautoissa, ovat valmistajat kyllä
tiedemiehille tutkimuksia varten kertoneet, mutta eivät sitten hyväksyneetkään
saatuja lukuja. Siksi tutkimuksessa lasketaan todennäköisen keskiarvon mukaan,
joka on 0,9 kg kuparia moottorin kilowattitunnin tehoa kohden. 50
kilowattitunnin moottorissa (68 hv) on siis 45 kiloa kuparia. Tutkimuksessa
käytettiin tätä 50-kW-moottoria, vaikka nykyaikaisissa autoissa on yleensä huomattavasti
enemmän tehoa, ja valmistajat kuten Toyota toteuttaa Priuksellaan asiakkaiden
toiveet: Priuksella on 73 kW-moottori. Myös hiljan markkinoille tulleessa
sähkö-Smartissa, siis etupäässä kaupunkiliikenteeseen tarkoitetussa kahden
henkilön autossa on 55 kW:n moottori.
45 kg kuparia sähköautoa kohden vain moottoriin on
siis liian vähän. Mutta jo tämä määrä nostaa auton materiaalintarvetta
huomattavasti. Wuppertal-laitoksen vuoden 2011 laskelmien mukaan peruskuparilla
on materiaaliarvo 349,48 kg abiottista (elotonta) materiaalia yhtä kuparikiloa
kohden; jokaista luonnonmukaisista varannoista valmistettua kuparikiloa kohden
tarvitaan siis vajaat 350 kiloa luontoa, joka siis käytetään ja muutetaan. Toissijaisen
kuparin arvo, jonka ekologiseen selkäreppuun lasketaan uusiokäyttö, on vain
2,38 kg per kilo kuparia.
Jos sähköauto lyö itsensä läpi maailmanlaajuisesti ja maailmassa ajelee 2-3 miljardia sähköautoa (keskimääräisellä 50 kW:n moottoriteholla, tarvitaan yksin näiden autojen moottoreihin 90 – 135 miljoonaa tonnia kuparia. Luonnonkuparin ekologinen selkäreppu saattaa siihen mennessä olla järkyttävän painava, sillä vaikeammin saavutettavat luonnonvarat vaativat huomattavasti suurempia kuluja. Tosin kierrätys saattaa vähentää näitä kokonaisarvoja.
Jos siis sähköautoa hehkutetaan
ympäristöystävällisenä vaihtoehtona henkilökohtaiselle liikenteelle, se on
yksinkertaisesti väärin. Tuollainen hehkutus voi tapahtua vain, jos ajatellaan
vain ilmastonsuojelua. Jälleen kerran nähdään, että hiilidioksidipäästöt eivät
ole tulevaisuuden talouden ja yhteiskunnan indikaattori. Keskittyminen vain
ilmastonmuutokseen ei estä sitä, että ilmastonmuutoksen paholainen voitettaisiin
lisääntyvällä materiaalitarpeella.
Asiaa voi tarkastella myös tuosta perspektiivistä. Katselin juuri äsken flightradar24.com:ista Euroopan yllä parhaillaan ilmassa olevien lentokoneitten määrää ja päätin ajella hyvällä omallatunnolla edelleen vanhanaikaisella otto-moottori-autollani. Minun hyvä työni ilmaston hyväksi on se, että en mene enää joka vuosi lomalle Keski-Euroopasta, en koskaan käynyt enkä aio tulevaisuudessakaan Välimerelle, Intiaan, Thaimaahan, Amerikkaan, Etelä-Afrikkaan tai muualle lentokoneella.En osta toiselta puolelta maailmaa lentorahtina tuotua pangasiusfilettä tai muutakaan kalaa, en Keniasta lennätettyjä tuoreita papuja tai herkästi pilaantuvia eksoottisia hedelmiä. Euroopassa ei ole ruuan puute. Jotenkin tuntuu tekopyhältä näpertelyltä ruveta pelastamaan maailmaa sähköautoilla, jotka eivät sovi edes minun arkipäivääni ja sen tarpeisiin. Ai niin, montakohan kertaa pitäisi olla sähköauton töpseli seinässä, jos nyt lähtisin vaikka Mannheimista Tukholman kautta Turkuun (n. 1500km), kuten ennen vanhaan auto täynnä lapsia?
VastaaPoista