Tosiasiaksi jää kuitenkin se, että hinnat ovat Lidlissä halvempia kuin K- tai S-marketissa. Ja edelleen halvempia Lidlissä Saksassa kuin Suomessa. Katselin netistä ostamieni tuotteiden hintoja Saksassa, Saksan hinnat löytyvät netistä. Vertailu (samat tuotteet tai samat määrät ja laadut) tuotti tämän:
tuote
|
Lidlin
hinta Suomessa
|
Lidlin
hinta Saksassa
|
Pakastevihannekset
|
2,45
|
1,79
|
Maito
3,5%
|
0,93
|
0,59
|
Margariini
250 g
|
1,29
|
0,65
|
Kirsikkahillo
|
2,09
|
0,95
|
Maitosuklaa
|
1,89
|
1,09
|
Pähkinäsuklaa
|
1,79
|
0,65
|
Kissan
kuivaruoka
|
3,69
|
1,59
|
Paloiteltu
paistiliha
|
3,39
(tarjous)
|
2,22
|
.........................................................
Fakta:
Saksalainen
Lidl-ketju aloitti Suomessa vuonna 2002. Nyt sillä on 142 kauppaa.
Lidlin oman
ilmoituksen mukaan sen myymälöissä asioi viikoittain 1,5 miljoonaa suomalaista.
Lidl on
yrittänyt saada kauppojensa yhteyteen Alkoja, koska ne kasvattavat myyntiä
vähintään 15 prosenttia. Nyt sillä on Suomessa neljä Alkoa.
Vuosittain
kaupan alalla tehtävä Asiakkuusindeksi paljasti, että Lidlin brändi on tehnyt
kuluttajien silmissä huiman nousut sijalta 19 sijalle 10. S-ryhmä on sijalla 8.
Yle vertaili
toukokuussa 2014 kaupparyhmien omia merkkejä. Nelihenkisen perheen ruokakori
maksoi Lidlissä 901 euroa, S-ryhmän kaupoissa 1 028 euroa ja K-ryhmän kaupoissa
1 093 euroa
Eurostatin
hintavertailu Suomi-Saksa
Tällainen on
elintarvikkeiden hintaero Suomen ja Saksan välillä Eurostatin hintatasoindeksin
mukaan:
Nämä tuotteet ovat näin monta
prosenttia kalliimpia Suomessa kuin Saksassa:
Ruoka- ja
alkoholittomat juomat 13,7 %
Leipätuotteet
26,8 %
Kala 5 %
Muna- ja
maitotuotteet 26,9 %
Ruokaöljyt-
ja rasvat 5,3 %
Hedelmät, vihannekset
ja perunat 14,8 %
Alkoholittomat
juomat 17,9 %
Alkoholi
113,5 eli Suomen hinnat ovat kaksinkertaiset %
Tupakka 2,8
%
Nämä ovat kalliimpia Saksassa kuin
Suomessa:
Liha 5 %
Lidlillä on
Saksassa kovia kilpailijoita
Saksalaisten
halpakauppaketjujen kilpailu on äärimmäisen kovaa. Niiden myymälät sijaitsevat
taajama-alueiden ulkopuolella usein lähietäisyydellä toisistaan, joskus jopa
vierekkäin. Erikoistarjoukset voivat muuttaa nopeasti asiakasvirtaa ja herkkää
kilpailutilannetta. Lidl seuraa muiden ketjujen tavoin äärimmäisen tarkasti
etenkin markkinajohtaja Aldin hinnoittelua ja tekee välittömästi omia
vastatarjouksiaan.
Samoista
asiakkaista kilpailevat Lidlin kanssa Aldi, Netto, Plus ja Penny -ketjut.
Yhteensä ne kattavat 85 prosenttia Saksan päivittäistavarakaupasta.
Maailman
suurimmalla yksityisellä halparuokaketjulla Aldilla on Saksassa 4 200 myymälää.
Muualla Euroopassa sillä on niitä 8 000. Yhdysvalloissa sekä Australiassa
myymälöitä on 1 500. Noin 700 artikkelin tuotevalikoima on valittu
keskivertokuluttajien mieltymysten mukaan. Aldin liikevaihto oli viime vuonna
61,1 miljardia euroa, josta noin kolmannes kertyi Saksasta.
Toiseksi
suurin kilpailija on osuuskauppa Edekalle kuuluva Netto- ja Plus
-halpamyyntiketju, jolla on yhteensä yli 4 000 myymälää. Netto -ketjun
liikevaihdoksi ilmoitettiin viime vuonna 14,2 miljardia euroa. Koko Edekan
liikevaihto oli yli 50 miljardin euroa. Ketju mainostaa itseään noin 3 500
artikkelilla. Myytävänä on Aldin tapaan myös matkoja.
Lidlin
kolmanneksi suurin kilpailija on Rewe -yhtymälle kuuluva Penny
-supermarketketju. Sen tuotevalikoimaan kuuluu 1 400 artikkelia. Ketjulla on
myymälöitä Saksan lisäksi Italiassa, Unkarissa, Bulgariassa, Tshekin
tasavallassa, Itävallassa ja Ranskassa. Liikevaihto oli viime vuonna 12,1
miljardia euroa.
Pertti Rönkkö, Berliini
Kiitos kommentoijalle, korjasin virheen.
VastaaPoistaSaksan hinnat löytyvät täältä: http://www.discounter-preisvergleich.de/LIDL-Preise/
Linkin ylhäällä olevasta palkista "Discounter" löytyvät laatikkokauppaketjut.
Hakua voi yksilöidä etsimällä vaikkapa tiettyjä merkkituotteita. Esim halvin Coca-cola löytyy ALDI:sta:
http://www.discounter-preisvergleich.de/Coca-Cola-ALDI-Sued-18399.html
(1 litra € 0,89)