911 on ja pysyy Porschen maineen perustana. Mitään muuta mallia Porsche ei myy Saksassa yhtä usein, vaikka maasturibuumi ja sähköhype ovatkin kiihtyneet. Manuaalivaihteistolla varustettuna puolestaan se on nyt eksoottinen malli.
Porschea ei voi ajatella sitä ilman. 911 on Porsche, huolimatta kaikista maasturimenestyksistä ja sähköisistä Taycaneista. Vuodesta 1963 lähtien Zuffenhausenissa on rakennettu yli miljoona autoa, ja sukupolvia on nyt ollut kahdeksan, joista nykyinen on sisäisesti nimeltään 992. Se on nyt lähes 60 vuotta vanha, eikä se ole yhtään vanhentunut. Päinvastoin. Se myy paremmin kuin koskaan, ja Saksassa se on jälleen kerran merkin myydyin malli. Lähes 7900 uutta rekisteröintiä vuonna 2021 päihittää Macanin ja Cayennen, joita kumpaakin myytiin noin 5500 kappaletta, sekä Taycanin, jota tilattiin reilut 5000 kappaletta. Tehtaalla Zuffenhausenissa on niin kiire 911:n ja Boxster/Caymanin kanssa, että perus-Porsche valmistetaan pian Osnabrückissa.
Menestyksen salaisuudesta voisi filosofoida tuntikausia. Tämä on loppujen lopuksi saksalaisten unelma-auto; jokainen lapsi tunnistaa 911:n, ja ainoa toinen auto, jonka jokainen tunnistaa, on kuplavolkkari. Koska perusmuotoa on muutettu vain vähän, se on ollut jatkuvasti näkyvissä tieliikenteessä jo vuosikymmeniä. Moottori on kuitenkin aina ollut takana, ja moottorin kuusi sylinteriä ovat aina olleet vastakkain - bokseriperiaate. Silloisesta 130 hevosvoimasta on sittemmin tullut 385 hv.
Seitsemän vaihdetta. Tosiasia kuitenkin on, että seitsemäs vaihde laskee kierroslukua noin 660 kierrosta minuutissa 150 km/h nopeudella ja 3000 kierrosta minuutissa. Jos ajat nopeammin, kierroslukujen ero on vielä suurempi. Ja se auttaa säästämään polttoainetta. Kulutus on lähes uskomaton 6,8 litraan – 98-oktaanista - 100 kilometrillä, jos ajat tasaisella moottoritiellä 120 km/h:n enimmäisnopeudella. 911 S voi tietysti ajaa myös muita nopeuksia…
Jos vaihdat vaihteita nopeasti ja panet täysillä vauhtia, saavutat 160 km/h nopeuden tyhjästä 8,6 sekunnissa. 200 km/h nopeus saavutetaan reilussa 13 sekunnissa. Mahdollista olisi 308 km/h…
Mutta eipä ole halpaa. 911 Carrera S:n perushinta on tasan 126.701 euroa. Ja lisäosat? Vakiovarusteina ei ole asioita, joita voisi nykyään odottaa löytyvän 125 000 euron autosta: peruutuskamera, mukautuva vakionopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistus, taittuvat ulkopeilit, tuulilasinäyttö. Autossa ei ole tuulilasinäyttöä. Ja se tarvitsee myös takalasinpyyhkimen. Se maksaa 345,10 euroa.
Tulevaisuus: Sähkökäyttöinen 911 on vielä mielikuvituksen ulkopuolella, mutta hybridijärjestelmiä kehitetään parhaillaan. Ja vuoden 2035 jälkeen vertaansa vailla oleva siluetti elää varmasti uutena autona.
Vaihtoehtoja?
Mercedes-AMG SL 63 4matic+: uusi malli, V8, 585 hv, 187.098 euroa.
Jaguar F-Type P 450 RWD Coupé: Nyt 5 vuoden takuu, 450 hv, 95.650 euroa.
Chevrolet Corvette: America First, V8, 482 hv, 86.900 euroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti