Kirjoittaja: Sakari
Häkkinen
kirjassa Kari Latvus, Sakari Häkkinen, Hanne von Weissenberg: Köyhien Raamattu, Kirjapaja 2010
kirjassa Kari Latvus, Sakari Häkkinen, Hanne von Weissenberg: Köyhien Raamattu, Kirjapaja 2010
Lähimmäisenrakkaus
ei valikoi
Jaakobin kirje 2.luku:
1 Veljeni, te
jotka uskotte meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen, kirkkauden Herraan,
älkää erotelko ihmisiä.
2 Jos teidän kokoukseenne tulee mies, jolla on kultasormus sormessaan ja hieno puku yllään, sekä samalla kertaa köyhä nuhruisissa vaatteissaan,
3 niin ettekö vain osoitakin huomiotanne tuolle hienosti pukeutuneelle ja sano hänelle: "Istu tähän, tässä on hyvä paikka"? Köyhälle te sen sijaan sanotte: "Seiso sinä tuossa", tai: "Istu tähän lattialle jalkojeni viereen."
4 Ettekö te silloin syyllisty erotteluun omassa keskuudessanne? Eikö teistä ole tullut tuomareita, jotka tuomitsevat väärin perustein?
2 Jos teidän kokoukseenne tulee mies, jolla on kultasormus sormessaan ja hieno puku yllään, sekä samalla kertaa köyhä nuhruisissa vaatteissaan,
3 niin ettekö vain osoitakin huomiotanne tuolle hienosti pukeutuneelle ja sano hänelle: "Istu tähän, tässä on hyvä paikka"? Köyhälle te sen sijaan sanotte: "Seiso sinä tuossa", tai: "Istu tähän lattialle jalkojeni viereen."
4 Ettekö te silloin syyllisty erotteluun omassa keskuudessanne? Eikö teistä ole tullut tuomareita, jotka tuomitsevat väärin perustein?
5 Kuulkaa,
rakkaat veljeni! Onhan Jumala valinnut juuri maailman silmissä köyhät olemaan
uskossa rikkaat ja perimään valtakunnan, jonka Jumala on luvannut häntä
rakastaville.
6 Mutta te häpäisette köyhän. Eivätkö juuri rikkaat sorra teitä ja raahaa teitä oikeuden eteen?
7 Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?*
6 Mutta te häpäisette köyhän. Eivätkö juuri rikkaat sorra teitä ja raahaa teitä oikeuden eteen?
7 Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?*
8 Jos te
noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta
lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein.
9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi.
10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin.
11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin.
13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.
9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi.
10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin.
11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin.
13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.
14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos
joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi
pelastaa häntä?
15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, 16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, 16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
18 Ehkä joku
nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi
ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat.
20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi.
23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä.
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä.
26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat.
20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi.
23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä.
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä.
26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.
Kirjoittaja osoittaa taitavasti, miten kaikenlainen erottelu
on Jumalan lain kuningaskäskyn (jae 8) vastaista. Erottelu rinnastetaan
aviorikokseen tai tappamiseen. Kysymyksessä ei siis ole mitätön ja vähäinen
asia. Jakeen 13 taustalla saattaa olla viittaus vertaukseen armottomasta
palvelijasta (Matt. 18:23-35).
Ihmisten erottelu eli syrjintä on syntiä, josta ei selviä
sanomalla, että asia koskettaa vain pientä vähemmistöä tai vetoamalla kirkon
ykseyteen tai mihinkään muuhunkaan pyhään periaatteeseen. Pelkkä puhe
samanarvoisuudesta ei riitä, jos seurakunnan kokoontumisissa ihmisiä erotellaan
varallisuuden tai minkä tahansa muun syyn perusteella. Yhteiskunnallinen asema,
ikä, sukupuolinen suuntautuminen tai valtaväestöstä poikkeava elämäntapa voivat
nykyaikana olla oman kristillisen uskomme koetinkiviä. Kirkko ei ole uskottava,
jos sen edustajat puheissaan julistavat yhdenvertaisuutta Jumalan edessä ja kaikkia
ihmisiä rakastavaa Jumalaa, mutta käytännön ratkaisuissaan ja päätöksissään
harjoittavat syrjintää joitakin ihmisiä kohtaan.
Kirkon valtaa pitävien suhtautuminen seksuaalisiin
vähemmistöihin on valitettavan selvä esimerkki samanlaisesta kaksinaismoraalista,
josta Jaakobin kirjeessä varoitetaan. Vaikka puheissa asetutaan köyhien
puolelle ja mielellään korostetaan kirkon hyvää työtä köyhien parissa, niin käytännön
ratkaisuissa seksuaaliset vähemmistöt jätetään ilman niitä oikeuksia ja
lahjoja, joita muulle seurakunnalle tarjotaan. Siunausta ollaan valmiita
jakamaan eläimille, rakennuksille ja yrityksille, mutta ei toisiaan
rakastaville samaa sukupuolta oleville ihmisille. Näin heiltä kielletään
yhtäläinen ihmisarvo muiden seurakuntalaisten kanssa. Kompromisseja tekevät
päättäjät eivät aina ymmärrä, että ihmisoikeuksien kodalla ei voi tehdä
kompromisseja ja kaikille ei tarvitse olla mieliksi. Hengellisten johtajien on
näytettävä, miten usko Kristukseen johtaa rakkauteen lähimmäistä kohtaan.
Usko Kristukseen ilmenee laupeuden tekoina. Niitä eivät ole
vain varakkaiden toisilleen osoittama hyvyys ja armollisuus, vaan ennen muuta
hädänalaisten auttaminen. Yhteisön hengellisyyden mittarina toimii hyvin sen
kyky huolehtia haavoittuvimmista jäsenistään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti