Lueskelin
mielenkiinnolla metropoliitta Johanneksen kirjaa „Lähimmäiset. Ajatuksia elämän
hyveistä, ihmissuhteista, perheestä ja perinteistä”. (Ajatus Kirjat, 2002)
Johannes
selventää kirjassaan muun muassa ortodoksisen maailmankatsomuksen mukaista
näkemystä ja jokapäiväisessä käytössämme olevia sanoja. Ortodoksisuutta
pidetään Suomessa usein lahkona. Kuitenkin historian valossa voidaan nähdä,
että katolisuus – kreikkalaiskatolisuus eli ortodoksisuus ja
roomalaiskatolisuus – ovat ne alkuperäiset kristinuskon haarat, ja kaikki
myöhempi olisikin sitten sitä lahkolaisuutta, josta Raamatussa varoitetaan.
En uskon
Raamatun sananmukaisuuteen, siitä on tässä tulkin ammatissa tullut tarpeeksi
kokemusta. Useimmat ennakkoluulot perustuvatkin mielestäni vain
merkityseroihin. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä ”kulttuuria”, se voi olla
aivan mitä hyvänsä riippuen kielestä, kansallisuudesta, kasvatuksesta ja
kokemuksista. Suvaitsevimmat ovatkin yleensä niitä, jotka ovat kokeneet
monenlaista itse.
Metropoliitta Johanneksen
kirjan selitykset olisivat, ah, niin tarpeellista tietoa aivan kaikille tässä
yksisilmäisessä maailmassa.
Ikoni on
suomeksi yksinkertaisesti kuva, ja ortodoksit eivät palvo kuvia, vaan ikoni on
väline, aivan kuten luterilaiselle virsi. Sana ”ikoni” tarkoittaa myös
kaltaisuutta, ja koska ihminen on aina ja kaikissa olosuhteissa Jumalan kuva,
ikonin tarkoitus on auttaa pyrkimään Jumalan kaltaisuuteen. Ihmisen jumalallinen
arvo ei häviä missään olosuhteissa, tekipä hän mitä tahansa.
Siksi
rasismi on kristitylle täysin mahdoton asia. Kaikki ihmisethän ovat Jumalasta. Ei
ole vähempiarvoisia ihmisiä, aivan riippumatta siitä, mitä ja missä he ovat. Ei
voi olla Jumalalle kelvottomia ihmisiä. Kuka muuten on päättänyt, että Suomi
kuuluu suomalaisille? Ja sitä paitsi, kuka tietää, ketä ovat suomalaiset?
Meidän
käyttämämme sana ”usko” on aika abstrakti ja sen selittäminen vaikeaa. Jos sen
sijaan käytämme alkuperäissanan toista merkitystä ”uskollisuus”, asia aukeaakin
aivan toisella tavalla. Uskollisuus tarkoittaa tietyllä tavalla elämistä,
tietyn tien vaeltamista. Kysymys ”oletko uskossa” on siis oikeasti ymmärrettävä
”oletko uskollinen”.
Liturgia
merkitsee toimimista, kansan palvelemista eikä mitään seremoniaa saati
järjestystä. Jumalallisen liturgian, jumalanpalveluksen on tarkoitus olla
ihmisille voimanlähteenä.
Sanalla ”logos”
on lukemattomia merkityksiä. Suomessa tunnemme sanat ”looginen” ja ”logiikka”. On
siis loogista olla kristitty ja epäloogista, jos ei ole. Yksi merkityksistä on ”sana”,
toinen ”järki”, myös ”idea”. Siis: ”Alussa oli järki, ja järki asui Jumalan
tykönä”. Tai ”alussa oli järjellinen perusperiaate, ja järjellinen
perusperiaate asui Jumalan tykönä”.
Sofia,
suomeksi viisaus tarkoittaa jumaluusoppia. Kaunis nimi naiselle tuo Sofia?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti